De boot heeft sinds de aanschaf een paar aanpassingen / upgrades ondergaan, hier volgt detail informatie met betrekking tot de opknap projecten.

Standaard was de boot voorzien van een 10 voudig schakelpaneel, en een enkel 12v stopcontactje. Vanaf de importeur is er gekozen voor de optionele extra serviceaccu, een diodebrug en een Webasto kachel.

De vorige eigenaren hebben daar nog een compressorkoelkast, electrische kraan, bilgepomp, zonnepaneel, 3de accu, omvormer, walstroom, stuurautomaat en een volledige VDO Navpac navigatieset aan toegevoegd.

Om dat niet al deze toevoegingen op even nette wijze zijn gedaan, of ondertussen zo oud zijn dat vervangen beter is dan oplappen, zijn er een aantal aanpassingen nodig. De eerste eigenaar heeft alles keurig gedocumenteerd, zodat de basis goed en duidelijk is, de latere aanpassingen zijn van twijfelachtige kwaliteit, tot soms ronduit gevaarlijk.

Het eerste project wat zich dan ook aandiende was het upgraden van het 12v systeem binnen de boot. Het originele schakelpaneel krijgt er een exemplaar bij, ( met automatische zekeringen ), De 12v bekabeling van de accu's naar de schakelpanelen wordt allemaal vervangen, zwaarder uitgevoerd, en bovendien worden alle kroonsteentjes  vervangen door rijgklemmen en dikkere bekabeling.

Achter het schotje met schakelpaneel is genoeg ruimte om een soort meterkast te maken, zelfs met meerdere lagen, waardoor een 220v laag, een 12v laag en een Elektronica laag ( nmea multiplexers etc ) mogelijk wordt, de basis daarvan is nu klaar.

NMEA en SEATALK netwerk :

De boot was voorzien van een zeer geavanceerd VDO NAVPAC systeem, dit systeem, met koppelbare hoofdmodules, en prachtige displays is echter oud, de LCD displays beginnen zwart te worden, de mast/windgever is versleten en reparatie is onmogelijk of duur.

Omdat ik de kleinere, platte displays van VDO erg prettig vond, heb ik gekozen om de hele boel te vervangen door Raymarine ST40 serie. Leuk bedacht, maar Raymarine spreekt Seatalk, VDO seriele onbekende taal en de stuurautomaat simnet of NMEA 0183. Daarnaast had ik geen zin om de reeds in de boot gelamineerde diepte sensor en logspeedsensor te vervangen, en de windgever van de ST40 serie staat niet bekend om z'n nauwkeurigheid.

Ik heb daarom een Autonics nmea windgever, een Actisense DST2 analoog > nmea converter en een evermore SA-920 GPS ontvanger aangeschaft, en deze aangesloten op een Shipmodule miniplex 42-USB , op 1 van de NMEA uitgangen komt de Simrad TP20 stuurautomaat, op de USB connectie een laptop met OpenCPN, en op de 2de NMEA uitgang een 2de multiplexer/bridge, die NMEA kan vertalen naar Seatalk om zodoende de ST40 displays van data te voorzien. Voor dit laaste had ik een Raymarine E85001 gekocht, maar die bleek zo slecht gefrabriceerd, dat deze een enkele reis vuilnisbak krijgt. Deze is ondertussen vervangen door een NMEA <> Seatalk bridge van Gadgetpool.de

Met de bovenstaande opzet is het mogelijk om met universele NMEA gevers/sensoren Raymarine displays aan te sturen. Dit werkt naar volle tevredenheid en heeft zich tijdens de vakantie van 2013 bewezen. Alle data is te zien op de laptop, de navigatie software ( OpenCPN ) heeft een NMEA plugin, waarbij je alle NMEA data keurig in digitale metertjes te zien krijgt. Ook wordt alle NMEA data keurig omgezet naar Seatalk zodat de set ST40 displays met slechts 3 draadjes aangestuurd kan worden. Hierdoor is de "garage" of te wel het dashboardje buiten, wegneembaar is, en indien we niet varen keurig droog binnen ligt.

Volgend jaar zal dit nog enkele uitbreidingen krijgen :