Koudum-Stavoren, Stavoren-Enkhuizen, Enkhuizen-Trintelhaven, Trintelhaven-Lelystad, Lelystad-Marken, Marken-Hoorn, Hoorn-Makkum, Makkum-Vlieland, Vlieland-Terschelling, Terschelling-Eernewoude, Eernewoude-Grou, Grou-Koudum … in precies 14 dagen …
27-7 Woensdagmiddag, eindelijk naar de boot, later dan verwacht, maar goed, geen haast. Alle meuk uit de auto en in de boot, daarna rustig naar Stavoren gevaren, de sluizen door en in de oude buitenhaven een mooi plekkie 4dik naast een ander stel met een baby aan boord in een vergelijkbaar bootje …
28-7 Weinig, erg weinig wind, maar wel heel aardig weer, samen met het andere stel de haven uit op de zeilen, en richting Enkhuizen. na een half uurtje begon het al te vervelen, de kleine high aspect fok bleef niet bol staan door het gebrek aan wind, en dan schiet het echt niet op, iedereen met een genua vliegt je voorbij. Toen de stoute schoenen aangetrokken, en tocht eens die grote gekleurde lap stof uit die zak gehaald … geen idee hoe of wat , maar gewoon proberen. Na 2 prutspogingen hees ik die lap, KLABAAAAM, zo da’s nog eens een stukkie zeil, een grote gekleurde lap vulde zich met lucht en spoedig haalden wij iedereen in …. prachtig …. heerlijk naar Enkhuizen gezeild met dat ding.
29-7 lekker niks doen in Enkhuizen, beetje de stad door, lekker eten en wat kleine dingetjes aan de boot veranderen ( zit een watersport zaakje daar, dus dan heb je alles bij de hand ). Enkhuizen heeft daarnaast ( de compagniehaven dan ) uitstekend sanitair en het ligt daar gewoon fijn.
30-7 Rustig opstaan, lekkere verse broodjes ( in de haven verkrijgbaar )en toen richting de Trintelhaven. Rare koers, golven van linksachter zeg maar, hobbel de bobbel, maar verder prima tochtje en dus aangekomen in de Trintel. Helaas bleek de startaccu van de boot wel definitief overleden, met startkabels was het torretje wel te starten, maar dat is geen fijn idee.
30-7/31-8 meeting van Zeilersforum in de Trintelhaven , BBQ, veel bootjespraat en weer eens wat bekende en onbekende gezichten gezien … geslaagd …
31-7 Ergens rond het middaguur ofzo , wegens weinig wind en absolute coolness de halfwinder weer uit de zak, en met dat ding omhoog richting de sluizen bij Lelystad gezeild, laatste stukkie op de motor omdat het onbekend terrein is, en best druk op die zondag. Toen de sluis door, langs de Batavia en linksaf de passantenhaven in, kaal ding, netjes absoluut, maar dooie boel daar. Ondertussen wel heerlijk weer. ff geshopped in Bataviastad, en daar voor weinig een knap zeiljasje gescoord.
In lelystad bezoek gekregen van collega Marcel ( WEB ) die zo vriendelijk was een accu te lenen tegen vergoeding van een koud biertje, vanaf dat moment geen start problemen meer gehad.
01-08 Boodschappen halen … fuk … da’s betekend een eind lopen, want er is daar dus verder niets in de buurt … naja, buggy van Else als boodschappenkar misbruikt dan maar … te laat en lichtelijk chagerijnig weer aan boord, en op de motor rustig de haven uit het Markermeer op.
Windstil, zelfs de halfwinder bleef op een gegeven moment niet meer omhoog staan .. wel heerlijke temperatuur en stralende zon. Maar dan komt het grote nadeel van het IJsselmeer/Markermeer … vliegjes … heel veel , echt heelheel veel kleine vliegjes … vies gewoon, en je doet er niks an.
Pas na een 2 tal uurtjes heel rustig op het dieseltje kwam er weer een zuchtje wind, hebben we de halfwinder gehesen en toen met een prachtig tempo richting Marken gezeild, daar kwamen we laat in de middag aan, maar konden een mooi plekkie vinden en hebben er briljante saté gegeten.
02-08 van Marken naar Hoorn, weinig wind, en helaas geen geschikte koers voor de halfwinder, dus dan maar met de highaspect, geen gang in de krijgen, stuurautomaat d’rop en maar afwachten dus … in eerste instantie ontzettend warm weer, later bij aankomst in Hoorn bewolkt . Boot was echt langzaam, iedereen kwam ons voorbij … een saaie oversteek dus.
03-08 Alhoewel Hoorn echt ronduit prachtig is, kreeg Nienke het op d’r heupen, de weersvoorspellingen leken best aardig, en als het toch niet waait, zit je prettiger op het Wad dan op het IJsselmeer … s’ochtends vroeg weg, volledig vlak water … op de motor naar Enkhuizen, boot voelde weer wat langzaam aan. Vlak voor de sluizen van Enkhuizen ( he dat rijmt … ) een blik van herkenning , verrek, dat zal toch niet … ja toch wel … een spierwitte Kelt ZEILDE ons tegemoet: TOXIQ , snel camera, en nog een foto van de achterkant kunnen schieten … leuk …
In Enkhuizen snel even gestopt in onze favoriete haven, want naar zoals het er naar uitzag hadden we nog een lange tocht met veel motoren voor de boeg ( we moesten nog naar Makkum immers …) tot mijn verbazing ging er maar 11 liter diesel bij ( hehehehe ding is echt echt zuinig ! ).
Afwisselend zeilend en dan weer een uurtje op de motor eindlijk om 20:45 Makkum binnen gevaren … geen zon gezien en bitter weinig wind … boot voelde bovendien echt langzaam aan …
Toen we eindelijk in de laatste ( !! ) vrij box van de haven lagen en achteruit het vak invoeren werd me veel duidelijk … onder de boot vandaag kwam een enorme bundel met slierten, echt heel taai spul, blijkbaar hebben we op ons tochtje van Marken naar Hoorn het Markermeer ff gemaaid … het was mijn bedoeling dit bundeltje met slierten even met de pikhaal omhoog te halen en op de steiger te smijten voor een foto, maar ik kon het niet tillen met de pikhaak … eerlijk niet … moet meer dan 50 kilo zijn geweest .
04-08 WAUW , bootje voelde als herboren, prachtig zonnig weer, heerlijk windje, tralalala … om ca 09:30 op het fokje richting de sluizen bij Kornwerd, ff wachten op een schutting, en toen …. aaahhhh …. zout water …. omdat we nog geen definitief plan hadden, Harlingen/Terschelling of Vlieland, eerst maar richting Harlingen gezeild … stroom en wind mee, dus dat gaat al heerlijk, en hard bovendien. Halverwege echter sloeg de twijfel toe, we zouden met dit tempo in no-time in Harlingen zijn, maar dan … tja, er is een short-cut van Kornwerd naar Vlieland, maar is dat handig … dan moeten we weer een stuk terug tegen de stroom en wind in … hmmz …
Toch maar door naar Harlingen dan … en dan een slag naar de eilanden proberen ( de route naar Terschelling en Vlieland is voor de eerste 75% gelijk dus de keuze kun je altijd nog maken )
Het zeilen ging zo briljant, en het weer was zo prachtig dat we er erg schik in hadden, echter kregen we wel verontruste SMSjes van het thuisfront, op de voorpagina van de kranten had gestaan dat de waddenhavens overvol waren, dat mensen uit nood voor anker moesten voor de haven en dat daarbij veel problemen waren ontstaan.
Nu is het risico met ons bootje minder groot ( we kunnen in 70cm water ) en we kunnen altijd nog uitwijken naar bijvoorbeeld Texel of Ameland of terug naar Harlingen … het baarde toch wat zorgen .
Toen we een eindje onderweg waren van Harlingen omhoog, kregen we de smile op het gezicht terug, in de verte naderde ons een oneindig lange stoet met zeiltjes , echt niet normaal, meer dan 100 zeilboten leken wel file te varen, allemaal terug van de eilanden richting vaste land … hehehe … terwijl onze kant op kon ik maar 2 andere zeilbootjes ontwaren … dat moest dus wel goed komen … een uurtje later gaf ook de website van de haven aan dat er weer plek was in de havens … yeehaaa … omdat we eigenlijk te vroeg waren vertrokken ( lees vroeger dan dat ik de boekjes staat dat je moet doen ), dachten we als eerste aan te komen bij de eilanden, eerste van een groep van ongetwijfeld meer mensen die het zelfde idee hadden dan …
Hoe dichter we Vlieland naderden, hoe meer de wind toenam, eerst naar een 4, later toch een stevige 5 met uiteindelijk een kleine 6 toen we het zeegat passeerden, dubbel rif d’rin, en zo scherp als mogelijk proberen gang te houden … hier verloor ik , ondertussen kon ik achterom kijkend al veel meer bootjes ontwaren, en die kwamen hard dichterbij … een stuk of 5 hadden ons reeds ingehaald. Scherp aan de wind was het ineens krak, en daar had ik m’n helmhout in tweeen … oeps … gelukkig was het overgebleven deel lang genoeg, en de stuurautomaat deed het ook nog, dus geen stress.
Bij de richel voor Vlieland nog een mooi stuk afgesneden en zo weer wat voorsprong op de colonne Vlielandgangers weten op te bouwen, maar het laatste stukkie moest echt pal tegen de pittige wind en vooral zeer pittige stroming in … dus zeiltjes naar beneden, en motortje aan … hmmz … gas …. meer gas … nog meer gas … de @^$%@&^! plankgas danmaar ? het arme motortje brulde het uit, maar we kwamen geen steek vooruit, langzaam aan kwamen de grotere zeiljachten ons voorbij, terwijl we 6 knopen door het water gingen, gingen we slechts 0,heelweinig over de grond ( gps ), tergend langzaam naderden we de haven monding.
Op het moment dat ik de haven in wilde steken kwam er echter een oranje RIB naar buiten, die stormde op me af, het bleek de havenmeester te zijn, haven was vol, er moest eerst wat worden gereorganiseerd , of we moesten wachten tot er mensen waren vertrokken … SJIT … dat betekende met de motor standje flinkgas tegen de stroom in blijven varen, om uberhaupt op dezelfde plek te kunnen blijven liggen.
Ondertussen startte zo’n 150 meter van ons bootje een DEMO van de KNRM en SAR helicopter … dat was dan wel weer grappig …
De groep wachtende bootjes voor de haven was reeds gestaag gegroeid naar zo’n 15 a 20 zeil en nog een handje vol andere boten …
Anyhoe, na een lange tijd ( geen idee hoe lang werkelijk ) kwam het verlossende woord over de marifoon ( heb ik niet, maar wel een scanner dus kon meeluisteren ) Sommige eikels knalden direcht de haven monding in, terwijl ik en een Belgisch jachtje er toch al duidelijk het langste lagen, beetje jammer … op goed geluk dus maar de haven monding ingestuurd ( no way back met die stroming en 8.5 pk ) …. ging gelukkig goed …
Eenmaal in de volle haven een oase, heerlijk weer, en gezellig, een prachtig plekkie weten te bemachtigen, en dat bleek zo’n 25 meter van de Bavaria van m’n zussie te zijn, zodat toen we de box invaarden er al 3 paar helpende handjes klaar stonden … fijn …
S’avonds voor het eerste een serieuze plensbui gehad … snel de achtertent d’rop gezet . da’s dan wel fijn .
05-08 s’ochtends zussie uitgezwaaid, daarna fietsjes gehuurd, beetje rondgehangen en kleine Else voor het eerst kennis laten maken met zand.
Tevens bij een lokale timmerman een paar metalen strips gekocht om m’n helmhout te spalken …
06-08 Twijfel … weersberichten leken niet zo fijn voor de komende dagen, veel wind en regen … keus was nog een kleine week op Vlieland blijven, of naar Terschelling, dat laatste is wat prettiger, want daar is wat meer te doen bij slecht weer … het dorpje is ook wat groter etc.
Ik had al eens gehoord van een route via het Schuitegat, die een diepgang van slechts 1 meter zou hebben, na een rondje via google besloten die route te nemen, wederom heerlijk gezeild, wel bewolkt en zo’n 4 a 5 bft, maar bij doodtij ( hoogwater ) door dat geultje naar Terschelling gezeild, was binnen 2 uurtjes gepiept …
Terschelling was relatief leeg … de weersvoorspellingen hadden veel mensen weggejaagd …
Langs een ander bootje van vergelijkbare lengte aangelegd, en de boel stormklaar gemaakt, even later kwam er nog een kleiner bootje langszij met een jong stel.
Op Terschelling fijn wat rond gelopen en pizza laten bezorgen in de haven.
07-08 Storm, serieuze wind, 6 a 7 bft de hele dag, marifoonverkeer en weersvoorspellingen goed in de gaten gehouden, weinig gedaan, wel wat klusjes aan de boot.
S’avonds twijfel, voorspellingen waren bar en boos, de hele week storm en regen, de meest veilig optie was net als de buren blijven liggen tot vrijdag, dan zou de wind behoorlijk zijn afgenomen. Daar hadden we echter geen trek in, verwaaid op een eiland is niet iets wat we leuk vinden. Na uitgebreide bestudering van de verwachtingen leek maandagochtend het enige alternatief te zijn, 5 a 6 bft, en een periode van zo’n 3 uren zonder buien.
Een rondje door de haven leverde me slechts 1 medestander op, deze persoon, met een grote motorsailer moest uiterlijk woensdag weer aan de vaste wal zijn, maar twijfelde ook. De blog van Piet Paulusma waarschuwde watersporters vooral niet het water op te gaan wegens buien met hagel en onweer … twijfel twijfel …
Afgesproken om 8:00 uur op de steiger af te spreken, samen met de buren in het kleine bootje, en de man met de motorsailer , om de laatste voorspellingen door te nemen en dan te beslissen.
08-08 Na een stormachtige nacht om 8:00 uur op de steiger, spoedberaad, toch wel wat ontzag voor de donkere luchten. Buienradar gaf echter aan dat er een periode van zo’n 3 a 4 uur tussen de buien zou zitten, en de wind leek hard maar constant.
09:25, vlak voor laag water ( en dus weinig golven ) de boel ingepakt, en de haven uit gevaren, in colonne van 5 boten de slenk ingevaren, dat zag er goed uit, brute luchten, maar geen golven en een stabiele wind, zeiltjes omhoog en richting Griend gestoken, daarna nog 2 slagen gemaakt en ondanks het dubbel rif, met een bloedgang door de West Meep naar de Vliestroom gezeild. Daar viel de wind weg … van +20 knopen naar 5 knopen … maar de wind draaide west en kwam met 25 knopen terug, wauw, stroom mee, en behoorlijk wind in de rug dus, al surfend met snelheden rond de 15 km/h richting Harlingen dus …dat ging hard , serieus hard. Met een gangetje de havenkom van Harlingen binnengelopen, in slechts een kleine 3.5 uur overgestoken.
In de havenkom moesten we wachten voor de sluis, en alhoewel we geen zeilen omhoog hadden kreeg de boot daar behoorlijk klappers, de wind haalde even zeer stevig aan, en de motor had niet eens voldoende kracht om in z’n achteruit de boot op z’n plek te houden … pfff … het stoere Friendshipje ( 22ft )kwam ons dapper achterna …
Eindelijk geschut , rond de klok van 14:00 uur voeren we eindelijk het kanaal op richting Leeuwarden, eindbestemming was onbekend, maar met deze extreme wind van achteren ging het zo hard, dat we alles konden halen … zonder zeilen, met de motor in z’n vrij liep de boot, gewoon op de buiskap al 4 knopen ! Met alleen de kleine fok erbij ging het erg hard en we vlogen door het kanaal. Omdat het fokje er serieus aan sleurde vanaf Dronrijp besloten de zeilen eraf te halen het was wel goed zo …
Vlak daarna bij Deinum een enorme hoosbui over ons heen gehad, net op tijd alles naar binnen en de schotten dicht, zeiknat, maar de boot wel mooi schoon 🙂 Aangekomen bij Leeuwarden balen, de brugwippers hadden pauze … aldaar werden we weer herenigd met de motorsailer en de kleine Friendship van Terschelling. >18:00 uur eindelijk konden we dan om Leeuwarden heen, stromende regen, harde wind, tergend langzaam …
Uiteindelijk via Wartena naar Eernewoude gevaren, en daar bekaf om 20:30 de boot in een box afgemeerd, naast de kleine Friendship van onze stoere buren.
Rap eten, en moe maar voldaan op bed …
09-08 BRRRR koud … 12 graden, en vochtig in de boot, de natte kleding en de lage temperatuur maakten het niet aangenaam, kacheltje aan dan maar … aaah … genot … verse broodjes bij de bakker gehaald, en rustig ontbeten. Omdat me opviel dat de achterstagen wat losjes stonden even zoals wel vaker een rondje langs de stagen en spanners gemaakt, geen bijzonderheden.
Na lunchtijd super rustig vertrokken, bestemming Grou, een tochtje van niets qua afstand, en door voor mij zeer bekend, maar schitterend gebied ( Alde Feanen ). Onderweg op de meren onvoorstelbare windvlagen meegemaakt, nog nooit in de 33 jaar dat ik daar kom, heb ik zulke wind en golven op die kleine meertjes gezien … de boot helde bijna 20 graden over, zonder dat we uberhaupt een zeil op hadden staan, onderweg 4 zeilbootjes om zien gaan, gelukkig geen letsel.
Ergens in de middag in Grou aangekomen, het weer werd beter, we lagen mooi beschut, en we zouden visite krijgen. Snel de boot even aan kant, de spullen opruimen, en ff een borstel over het dek heen. Aangekomen bij de punt van de boot schrok ik me kapot, een scheur in het dek en een ontbrekende bout in het boeg beslag !!! ergens tussen Harlingen en Grou is er blijkbaar een bout geknapt, en heeft is het boegbeslag losgekomen, helaas heeft het een dikke scheur in de boot getrokken. Dit verklaarde ook de lage stagspanning van die ochtend … gatverdamme …
Snel de maststrijk installatie gemonteerd, en de mast 3dubbel geborgd om verdere schade en ongemakken te voorkomen.
Die avond visite gehad en vroeg plat.
10-08 lood in de schoenen, windstil, zonnig … zeilvakantie zit er noodgedwongen op, zeilen kan niet meer met deze schade, we liggen gelukkig op zo’n 4 uurtjes van onze thuishaven. In de vroege ochtend dus de pruttel gestart, en rustig via het Kanaal naar Sneek … onderweg nam de wind meer toe, en op het Snekermeer was het een bijzonder gezicht, nog nooit heb ik zoveel zeiltjes op het meer gezien ( hardzeildag van de Sneekweek ).
In de Jeltesloot richting het Heegermeer nam de wind nog even verder toe, de golven hadden de hele Fluessen de tijd gehad om zich op te bouwen, en waren aanzienlijk van omvang, de motor moest flink werken om er tegenin te komen … eenmaal voorbij Heeg kwam er nog een dikke striemende regenbui bij. Op de stuurautomaat, verscholen onder de buiskap met de afstandsbediening in de hand ( uitkomst ) naast de betonning van de vaargeul naar de luwte van de diverse eilandjes op de Fluessen geprutteld, blech … Met de thuishaven in het zicht nam de wind weer af en ging de regen over in miezer …
Ondertussen had Nienke de boot van binnen opgeruimd, en waren de tassen al ingepakt. Het duurde dan ook niet lang na aankomst voordat we de auto vol hadden en richting huis reden …
na precies 14 dagen op het water, voor het eerst met een baby en de Jeanneau stopt onze zeilvakantie met een dubbel gevoel.
De eerste dagen leken niets te worden wegens ontbreken van wind, maar de zgan Halfwinder maakte dat ruimschoots goed, dat heeft de eerste week van onze vakantie gewoon ontzettend veel plezier opgeleverd. De tweede week stond in het teken van lange tochten en zeer ontstuimig weer, prachtig gezeild, maar helaas met grote schade tot gevolg.
Ontzettend positief is dat kleine Else het allemaal prachtig vond, die sliep met gemak het klokje rond, van 20:00 tot 08:00, en bij grote golven en deining waar wij ons stevig beet moesten houden, gilde ze het uit van de lol …
Schade :
- helmhout
- accu
- boegbeslag/boeg
- 1 zeillat uit de high aspect
Veel geleerd en ontzettend veel mijlen en lol gemaakt.