De twee na laatste dag van de vakantie, aangekomen in Eernewoude, bespeurde ik reeds dat de achterstagen slapper stonden dan voorheen. Een rondje over het dek bracht geen bijzonderheden aan het licht, en het aanstaande tochtje op de motor naar Grou was dan ook geen probleem.
Daar aangekomen besloot ik het dek te boenen, bij de boeg, bemerkte ik tot mijn schrik een scheurtje in het dek. De bouten, waarmee het boegbeslag aan de romp gemonteerd is, bleken deels gebroken te zijn, waardoor het gehele boegbeslag nog door 2 a 3 boutjes op z’n plek werd gehouden. Hierdoor is het dek gescheurd, en was het boegbeslag een stuk omhoog gekomen, tevens de reden van de te slappe stagspanning.
Om verdere schade te voorkomen hebben we direct de mast geborgd met de maststrijkinstallatie en wat extra lijnen.
Het leek me dat de ( aluminium ) bouten zijn geknapt tijdens de tocht van Terschelling naar Eernewoude, vooral tijdens het wachten voor de sluis in Harlingen, met een fikse wind, zorgde ervoor dat de mast nogal veel krachten kreeg te verduren. De schade expert van de verzekering zag dit echter anders, en wees ons op een beschadiging in het boegbeslag, het is duidelijk dat de boot in het verleden ( bij vorige eigenaar ) een beste klap op de steven heeft gehad.
Door deze klap zijn waarschijnlijk meerdere bouten van binnen reeds gebroken, en is er wellicht al een scheurtje in het dek gekomen onder de voetrail, door de harde wind tijdens de vakantie heeft dit geresulteerd in de beschreven schade. De oxidatie op de breuklijn van de boutjes toonde aan dat ze niet recentelijk zijn gebroken.
Voorlopig plan is om voor de rest van het seizoen een dikke plaat multiplex, van binnenuit de ankerbak, tegen het dek aan te zetten, daarna de bestaande schroefgaten uitboren en met dikke stalen draadeinden/bouten het boegbeslag weer te monteren.
De aankomende winter, zal ik het gescheurde puntje van het dek van de boot slijpen/zagen, het onderliggende polyester zonodig verstevigen, en van binnenuit de ankerbak een metalen plaat inlamineren. Tevens om de constructie steviger dan origineel te maken, ben ik van plan op de boeg een RVS strip met minumaal 3x m8 bouten te monteren, een aan de binnenkant ( wederom in de ankerbak ) een langere RVS strip in te lamineren, de buitenste RVS strip wordt dan met een vaste constructie of eventueel een stagspanner bevestigd met het boegbeslag waardoor de krachten die daarop staan veel beter worden verdeeld.
Ideetje :
Helaas wordt deze klus waarschijnlijk niet gedekt door de verzekering …