2002-2007 Flying Arrow Spanker "Balder"

Nienke in actie op het Sneekermeer

Flying Arrow Spanker

2007-2011 Jouet Sheriff  "Frya"

interieur opgeknapt Jouet Sheriff 

 

 

2010-2017 Jeanneau Fantasia 27 "Elan"

Jeanneau Fantasia 27 kmz Elan

droogvallen Jeanneau Fantasia

2016-heden Feeling 346di "Eowyn"

Feeling 346di Eowyn

EOWYN the story ...

1988 Werd op de Franse Kirie werf een Feeling 346di geproduceerd.
Het schip werd in maart 1988 geleverd aan dhr. Cotton in het Verenigd Koninkrijk en Frolic gedoopt.

1995 De boot werd gekocht en geimporteerd door de fam. Gualthérie van Weezel, de bootnaam veranderde in XXXXXX , rond 20XX is de boot in Noorwegen voorzien van een nieuwe motor ( Volvo Penta MD2030 ).

2007 De boot wordt gekocht door dhr. Carton, die de boot omdoopt tot "Eowyn", de boot wordt tevens gemeten en er worden zelfs enkele wedstrijden mee gevaren ( Schuttevear 2008 ).
Dit is ook het moment dat de boot een flinke transformatie krijgt, de ramen worden aangepast, de romp wordt grijs geschilderd, high aspect rails gemonteerd en de oude vinyl bekleding wordt verwijderd.

2009 In het najaar wordt de boot verkocht aan de fam. de Graaf, die de naam van het schip behouden, en er enkele mooie tochten mee maken, naar onder andere Noorwegen en de UK (2016)

2016 Na de zomervakantie (september) word ik de nieuwe eigenaar van de "Eowyn".

 

Specs en Details

De Eowyn is een Feeling 346di
Ze is 10,40 lang en 3.46 breed
Haar diepgang is lastig te benoemen, de romp is slechts 74cm diep, het roer en de skeg echter 96cm
Met het zwaard naar beneden steekt ze ruim 2 meter

 

Ze is voorzien van een Volvo Penta MD2030 met een 2blads klapschroef.
Qua zeilgarderobe, heeft ze momenteel een hagelnieuw tri radiaal warpdrive grootzeil van Supersailstore.nl, een oude werkfok, en een lichtweer genua,
daarnaast echter een pracht van een soort vezelversterkte, high aspect fok van Quantum Sails, deze zeilt prachtig, maar is door het stugge materiaal erg onhandelbaar.
Er is ook nog een spinaker bij de boot, echter gebruik ik deze zelden tot nooit.

De Eowyn heeft drie , ruime, tweepersoons hutten, 2 achterin, en eentje in de punt.
Daarnaast een grote rondzit, waarbij de tafel nog naar beneden kan worden gedaan om zodoende een 4de bed te creeeren.

De kombuis is voorzien van 2 spoelbakken, 2 gaspitten, een oven, en koelkast.

De Eowyn is een van de eerste Feelings van dit type, en voorzien van een helmhout, terwijl veruit de meesten een stuurwiel hebben.
Het schip kan volledig droogvallen, en staat/ligt dan op haar gietijzeren balastplaat, en staat achter op de skeg van het roer.

De voordelen van het schip zijn dat ze natuurlijk erg ondiep is, en toch relatief snel. Met het zwaard naar beneden, kan ze zeker wanneer de snelheid boven de 5 knopen komt behoorlijk hoog zeilen.
De drie hutten zijn heerlijk, de keuken is erg ruim en praktisch, en door de zware motor kan ze ook zonder wind goed vooruit komen.

Nadelen zijn er ook, zo is de kuip relatief klein, net als het roerblad, hierdoor loopt ze eerder uit het roer dan de gemiddelde boot. Doordat de skeg het diepste punt is, zit ze daar het eerst aan de grond, wat het erg lastig maakt de neus in de goede richting te krijgen wanneer dat gebeurd ( geen boegschroef aanwezig ).

 

 

 

 

 

FA Spanker

Gekocht in 2002, samen met mijn maatje Leo, na 2 seizoenen had hij het avontuur echter wel bekeken en was ik ( JPD ) de enige kapitein.

2005 of 2006 zal het geweest zijn dat Nienke voor het eerst samen met JPD een stukje ging zeilen op de "Balder".

De Balder was een Flying Arrow Spanker van het laatste type, een relatief snelle maar ook wat instabiele en zenuwachtige boot.
Ze was voorzien van hangbanden en trapeze, en was ondanks de wat oude zeilen sportief te zeilen.

Reeds bij het eerste tochtje op het Sneekermeer brak het roer af maar door de kalmte van de schipper (ahum) en volledige onbevangenheid van de fokkeniste, was er geen paniek.
Na een aantal tochtjes met de "Balder" werd duidelijk dat dit een gezamenlijke hobby kon gaan worden, en gooide ik voorzichtig eens een balletje op over een kajuitzeiljachtje.

Op een onstuimige dag, met duidelijk onweer in de lucht, besloten we ( nou ja, ik, want Nienke wilde persé zeilen ) de bui af te wachten ipv te gaan zeilen, om de tijd te doden gingen we "bootjes kijken" bij Tusken de Marren in Akkrum. We liepen over een steiger, en ik bleef staan bij een duidelijk verwaarloosd, maar erg leuk bootje en ik riep enthousiast naar Nienke, ze was echter onvermurwbaar en riep vanaf het eind van de steiger terug dat ik toch echt daar moest komen kijken naar een scheepje wat zij leuk vond.

Halverwege de steiger kwam ik tot de conclusie dat we naar een zelfde type boot stonden te kijken, ik naar een opknapper, mijn wederhelft naar een erg net exemplaar.
Op een van de twee boten zat een typeplaatje, met daarop "Jouet Sherrif"

Jouet Sheriff

Duidelijk, van zeilen kwam die dag niets meer, rechtsomkeer naar huis en bij thuiskomst het internet opgedoken om informatie te zoeken over dit stoer bootje.

Informatie bleek moeilijk te vinden, maar er stonden wel enkele te koop, en al snel kwamen we tot de conclusie dat dit wel eens binnen ons beperkte budget kon gaan vallen.

De Franse Jouet Sheriff is een van de eerste ontwerpen van Phillipe Harlé, en een bootje uit de tijd dat men nog niet wist hoe sterk polyester op de langere termijn zou blijven, en daardoor wat extra dik bouwde. Dit resulteerde in een erg stevig bootje, die ondank z'n beperkte lengte van slechts 6 meter zich niet van de wijs liet brengen door een paar serieze golfjes.

We vonden notabene in de buurt van Leiden ( Oude Wetering ) de "Hansie" een leuke Sheriff voor een nette prijs, de boot had nog de originele zeilen uit 1967, maar die leken nog in goede staat, en de Yamaha buitenboord motor was hagelnieuw.
De eigenaar, een gepensioneerde heer stopte met varen, en verkocht de boot met alles "d'rop en d'ran", het was zijn derde Sheriff en had echt wat met het bootje. We hadden de keus om het bootje met een trailer op te halen, of over te varen, een trailer zou door het gewicht, het ontbreken van E rijbewijs, en het maximale trekgewicht van mijn toenmalige auto echter een enkelassig exemplaar moeten worden, en ik vond dat niet een veilig idee. Overvaren leek een veel leuker avontuur.

Zo kwam het dat Nienke en ik ergens in het najaar van 2006 in de namiddag wegpruttelden in ons heuse eigen kajuitzeiljachtje ...
Toen de zon reeds lang onder was, vonden ween steiger bij een uitgestorven haventje, hier hebben we het bootje aangelegd, en als eerste enkele voor ons overbodige attributen in een container gedumpt ( oude vishengels, lege flessen, oude kussentjes ) om vervolgens in een paar slaapzakken te kruipen voor onze eerste nacht. Er volgde een tocht dwars door Amsterdam, om in Durgerdam voor het eerst de zeilen te hijsen. Uiteindelijk hebben we, ondanks de slechte voorspellingen, een paar dagen heerlijk gezeild om uiteindelijk op onze eindbestemming aan te komen ... Tusken de Marren in Akkrum.

We hadden direct onze vuurdoop gehad, IJsselmeer was al bevaren met een serieus stukje wind, en de boot zeilde perfect, dit in combinatie met het zeer betrouwbare motortje zorgde er voor dat we de seizoenen daarop steeds een stapje verder gingen, zowel met het opknappen van het bootje als de tochten in de vakanties. Eerst een rondje IJsselmeer, later de waddeneilanden.

Jeanneau Fantasia 27

Toen was het 2010, en Nienke werd zwanger, het was duidelijk dat een baby en bijbehorende hulpstukken niet in de Jouet pasten. Ook voelden we de drang om verder weg te kunnen, en werd de zoektocht gestart naar een nieuwe boot, de eisen waren simpel : Midzwaard, betrouwbare inboard diesel, goede zeiler, afgesloten hut voor de baby en een echte kombuis.

Met dit eisenpakket en ons budget was er eigenlijk maar 1 type boot wat  voldeed, een Jeanneau Fantasia 27 ( kiel midzwaard ). We vonden een full options exemplaar vlakbij in Delfstrahuizen.

Waar de Sheriff nog aanvoelde als een stevige open boot, met een klein kajuitje, was dit een echt jacht, bovendien van alle gemakken voorzien, zonnepaneel, dikke accu's, koelkast, kuiptent en een lading zeilen. De eerste keer ( met baby ) het IJsselmeer op was een leermomentje, de boot was erg loefgierig en was lastig te zeilen, achteraf bleek het een dikke 30 knopen te waaien, we waren dit gevoel en comfort domweg niet gewend na jaren op het IJsselmeer in een Sheriff.

De boot doet niet onder voor veel grotere jachten, door de fijne indeling eindigde menig avondje in een haven aan boord van de Fantasia ipv aan andere vaak grotere jachten. Het supersimpele zuinig en betrouwbare Yanmar motortje bracht ons ook bij slecht weer altijd op de plaat van bestemming, en door de geringe diepgang kwamen we op bijzondere plekken.

Met de jaren komt ook de ervaring, we leerden beter navigeren, beter zeilen, we leerden ook dat een boot vaak zeewaardiger is dan de bemanning.

De afgelopen jaren hadden we mooie vakanties, eerst voorzichtig eens de Duitse wadden verkennen, tot in 2016 via Helgoland naar Amrum, Fohr en Sylt.
In 2015 werd ons gezin echter uitgebreid, en hadden we naast een kleuter een baby aan boord, dit samen met de wens om verder en langer weg te kunnen zorgde voor de zoektocht naar een andere boot.

Feeling 346di

Wederom werd een eisenpakket samen gesteld, 3 afzonderlijke hutten, volledig droogvallend, stahoogte, geschikt voor langere tochten en meer snelheid ( dus lengte ). Met ons budget in het achterhoofd kwam er wederom slechts 1 boottype naar voren, de Feeling 346 di, echter hiervan is veel minder aanbod en de prijzen/uitvoeringen variëren enorm. Eén boot kwam steeds weer naar voren in de zoektocht, en deze lag, in tegenstelling tot de andere aanbieders, vlakbij in Langweer. Bovendien hadden we dit schip in 2014 al eens zien varen en ook toen sprong deze er positief uit. Na heeeel veel wikken en wegen de stap genomen om dit schip te kopen, waardoor we nu, sinds September 2016 de trotse eigenaar zijn van de "Eowyn", een Feeling 346di uit 1988.

De planning was om deze boot minimaal 8 jaar te varen alvorens er weer een nieuwe zoektocht plaats zou gaan vinden.

2018  
Helaas loopt het leven soms anders, en is het onzeker of de Eowyn blijft, zeker is dat onze gezamenlijke Zilte droom niet meer bestaat.

Plaaaaaatjes hieronder ... comming up ...