Soms vaar je op een zonovergoten windstille dag langs een mooi plekje, en besluit je het anker erin te gooien om zodoende even rustig te kunnen genieten van het uitzicht en een koud drankje. En soms heb je motorpech tijdens een halve storm, en gooi je het anker in de plomp om te voorkomen dat je serieus in de problemen komt.
Voor de eerste situatie voldoet praktisch alles, elk type anker zal op de friese meren een boot bij windstilte wel op z’n plek houden, een simpel paraplu dingetje van 5 kilo aan een stuk touw is al prima. Voor de tweede situatie kan het anker niet groot en zwaar genoeg zijn, met natuurlijk een fikse ketting er aan vast.
Nou zat er een anker bij de boot toen we deze kochten, een 10kg zogenaamd Poolanker met 10 meter loodlijn, een prima ding, maar onhandelbaar, en verstopt in de ankerkluis voorop de punt van de boot. Zelfs met windstil weer was het best een geklungel om het ding uit de bak te krijgen, en tussen de preekstoel door te wurmen waarna het ding domweg te lomp was om weg te smijten. In een noodsituatie leek het me helemaal niet te doen, zeker niet voor mijn (gelukkig iets fragieler gebouwde) wederhelft.
Eigenlijk wou ik (mede) voor noodsituaties een anker gebruiksklaar op de punt hebben, een systeem waarbij je 1 pen lostrekt, of een klem loshaald oid, waarna het anker onherroepelijk de plomp in gaat, en dan een dusdanig model dat ongeacht de windkracht, stroming of ondergrond, de boot stil komt te liggen. Een stukje veiligheid.
Nu zijn er honderden pagina’s op talloze forums volgeschreven over ankers en ankeren, met bijna even zoveel meningen. Feit is, dat als het er echt om gaat, een anker niet groot en zwaar genoeg kan zijn. Maar omdat rondvaren met 20kg anker op de punt van een 9meter bootje in de praktijk ook niet alles is, heb ik besloten een 10kg zogenaamd ploeganker te kopen (eigenlijk een imitatie delta anker), een boegroller heb ik zelf gemaakt door simpelweg een stuk aluminium profiel op maat te zagen. De fixering van het anker is nog wat provisorisch, maar voor iedereen snel los te krijgen.
Moet zeggen dat het een fijn en rustgevend idee is, dat wat er ook gebeurd, 1 klemmetje lostrekken er voor zorgt dat de boot binnen 30 meter stil ligt, en in 99% van de gevallen ook blijft liggen zodra die spijker in de bodem zit.