Eind Januari, op een mooie winterdag even langs de boot geweest.
Raampjes even open, de boel even doorluchten, hier en daar even wat schoonmaken, ach je kent het wel.
Toen ik de hoofdstroomschakelaar omzette zag ik op het dashboard dat de serviceaccu’s nog slechts 11.9v aangaven, kortom, behoorlijk leeg. Dat is opzich al wat raar, want er hangt een ca 50w zonnepaneeltje aan. Maar goed, het zonnepaneeltje zit het grootste dag in de schaduw van de mast, en tevens was het nu niet echt de meest lichte periode van het jaar.
Daarop heb ik de walstroom aangesloten waardoor de CTEK m200 acculader geacht wordt de service accu’s weer op peil te krijgen. Toen ik de boot verliet was de lader druk bezig een programma af te werken en gaf het display ruim 14v aan.
Twee weken later kwam ik weer bij de boot in de verwachting supervolle accu’s te hebben, de 2x 90Ah Vetus accu’s had ik tenslotte in 2015 nog na laten meten, en bleken toen nog ruim 100% ten opzichte van de fabrieksspecificaties te presteren. Tot mijn schrik gaf de display 8v aan, en bleek de CTEK op “error” te staan.
SLIK … 8v, dat betekend kapot, ik de CTEK direct gereset, waarna de display’s weer 14,4v aangaven, maar zodra ik de lader afkoppelde stortte het voltage weer compleet in.
Tegen beter weten in heb ik een tijdsschakelaar geplaatst, die er voor zorgde dat de acculader tenminste 1x per dag even een uurtje uitging, tevens heb ik de zonnepaneellaadregelaar vervangen door een nieuwe en de diodebrug vervangen door een relais.
Helaas, toen ik weer 2 weken later bij de boot kwam, bleken de accu’s nog steeds slechts tot ca 7 a 8v geladen te kunnen worden. Na een tijd gebaald te hebben, heb ik de accu’s verwijderd, en staan er nu 2 nieuwe GS neptune 90A accu’s voor me klaar bij Ype Kramer automaterialen in Leeuwarden. Ben bang dat dit wel van het “bierbudget” voor aankomende zomer afgaat … 🙁
De grote vraag blijft echter, wat is er mis gegaan ? We hebben alles dik in orde, een serieuze lader, een zonnepaneel, alles 100% gescheiden, perfecte oversized kabels, en toch zijn de accu’s kapot gegaan en is de lader om onbekende redenen in Error gesprongen.